Am încercat să ne imaginăm viața unui operator de la o mașină de taiere cu jet de apa. Unul din România. Sau, mă rog, ce face el la lucru. Dar ca să faci treaba asta ai nevoie de informații. Nu ne referim la datele tehnice, la ce putere are motorul pompei, cum de bagă atâtea atmosfere în jetul de apă și cum de taie aproape orice material. Astea deja sunt nimicuri, vezi blogul nostru, e plin cu texte despre waterjet.
Ideea este că în România n-am găsit pe nimeni care să ne povestească despre pasiunile lui mecanice. N-am găsit pe internetul românesc. Ar fi două cauze pentru asta. Prima este pudoarea. Adică există un soi de cumințenie, poate că specifică vremurilor apuse. De ce să te lauzi atâta, de ce să spui la toți ce faci tu!? Fii cuminte maică, vezi-ți de treburile tale! Vorbe bătrânești, de taină și care merg aproape la oricine. De la vânzătorul din Dedeman și până la operatorul unei mașini de taiere cu jet de apa, cum am spus mai sus.
A doua cauză pentru care nu găsim pe cineva care să ne spună ce simte când lucrează ar fi poate tocmai neștiința lui în ale internetului. Poate că sunt și tineri care ar vrea să povestească, să împartă din ceea ce fac. Și chiar o fac, dar pentru că nu știu să se folosească de internet nu află nimeni de ei. Și iar ne întoarcem la ideea inițială: de ce să fim cuminți, de ce să nu spunem ce știm!?
Nate Duxbury este inginer mecanic în Akron, (Ohio, SUA) și are un blog de inginerie mecanică. Lucrează pentru Wardjet, o firmă care fabrică mașini de tăiere cu jet de apă. Wardjet este concurentă cu cei de la OMAX pe a căror tehnică o folosim noi. Dar nu vom vorbi despre posibila rivalitate a celor doi producători de utilaje, vom discuta mai degrabă despre felul în care se laudă Nate. Și ce efecte va avea lauda lui, cândva, în viitor.
Să spunem despre Nate Duxbury, că și-a deschis blogul „Make all the things!” probabil pentru a comunica și a găsi parteneri de discuții. Are chiar și o categorie dedicată waterjet-ului, cum se putea altfel, în care descrie chiar participarea firmei la un târg de tehnică mecanică la Pittsburg. Merită să insistăm, puțin, vom înțelege „lauda” americanilor mai bine, respectiv că e marketing în toată regula.
Remarcabil nu este participarea firmei la tîrgul de tehnică, ci felul în care o face. Cei de la Wardjet au montat un utilaj de taiere cu jet de apa pe un camion și s-au dus cu el. Efectul a fost colosal, după cum putem afla din blogul lui Nate. Oamenii din America nu sunt foarte diferiți față de cei de aici. Adică și acolo sunt tot felul, unii care nici nu au auzit până acum de taiere cu jet de apa.
Așa se face că vizitatorii târgului de tehnică mecanică au văzut pe viu ce și cum se poate face prin mijlocirea unei scule de taiere cu jet de apa. Au văzut, s-au interesat, au făcut comenzi. Au stabilit contacte.
Și ca să dăm răspunsul tradiționaliștilor, la ce bun atâta laudă? Pentru asta, pentru marketing. Oamenii au un job pe care și-l promovează mereu. Prin orice mijloc. Iar cât privește blogul lui Nate Duxbury, efectul va fi acela că se va face cunoscut ca un profesionist. Va fi mereu în legătură cu alții ca el. Și alții mai buni decât el, de la care va avea ce să învețe. Iar la un moment dat va ști când este oportunitatea cea mare. Pentru că apare. În America apar mereu oportunități, acolo este altă viziune asupra muncii.