Poate că agitația din această perioadă a lui Donald Trump ar trebui să ne lase indiferenți pe noi, cei de aici, de la EasyCut, din România. Aceasta pentru că tăierea cu jet de apă sub presiune, cel puțin la prima vedere, nu are nicio legătură cu liderul american. Însă poate n-ar fi cazul de indiferență…
În realitate, Donald Trump ne influențează, nu prin caracterul său schimbător, ci prin efectele războiului comercial pe care președintele american îl poartă, se pare, cu toată lumea. Iar de unele din efectele sancțiunilor economice impuse altora s-ar putea să ne bucurăm noi… Mă rog, o să ne bucurăm dacă ne-am modifica felul de a fi, adică să nu mai tot schimbăm câte ceva, trebuie, nu trebuie, se schimbă…
Taxele impuse de americani asupra importurilor de oțel și aluminiu sunt marea miză a momentului. Sancțiunilor comerciale americane li se răspunde, de cele mai multe ori, cu boicot asupra tehnologiei și instalațiilor produse de ei. Dacă ne referim la firme precum OMAX, producători recunoscuți de instalații de waterjet cutting, pierderile lor nu pot fi cuantificate la momentul de față. Cu siguranță însă că doar unele firme americane vor avea probleme, iar acestea în mod proporțional cu ce pondere din afacerile lor se derulează în țările care-i stau împotrivă lui Trump. Cei de la OMAX ar putea avea însă pierderi considerabile dacă afacerile lor s-au dezvoltat pe relația cu Turcia, de exemplu.
Spuneam mai sus de OMAX și de Turcia. Pare așa, fantezist, să dezvoltăm un subiect din aceasta, dar dacă suntem mai atenți vom observa că ideea nu are deloc aspecte de SF. Conform site-ului Observatorul Economic din Cambridge, Turcia este al 5-lea producător european de autoturisme și al 16-lea producător mondial în domeniul auto. După unele site-uri economice, Turcia este chiar cel mai mare producător de piese de schimb din Europa.
În fapt, industria turcă este un jucător extrem de important pe plan mondial în producția auto, respectiv așa numita „automotive”. Iar cum mare parte din producători folosesc utilajele de tăiere cu jet de apă sub presiune, problematica este evidentă. Iar dacă luăm în considerare și volumul schimburilor sale comerciale cu Germania și SUA, oricine este conectat la actualitatea economică va realiza în ce dificultăți pare a intra Turcia din cauza taxelor impuse de SUA la produsele din oțel și aluminiu.
Nu este niciun secret faptul că noile tarife de import ale SUA din UE produc deja mari emoții producătorilor de automobile din Germania. În Turcia se află cam 17 companii mari producătoare de automobile și camioane. Aici se produc cele mai multe autobuze la nivel european. Se observă cum implicațiile economice ale tarifelor vamale impuse de SUA sunt extrem de serioase pentru industria turcă.
Printre beneficiarii războiului comercial declanșat de Trump sunt și firme americane care folosesc tehnologia de prelucrare prin jet de apă sub presiune. Sunt în general mici companii producătoare de piese de schimb pentru industria auto care se văd eliberate de concurența produselor turcești. (Situația este identică și în cazul pieselor provenite din China!)
Rocky Mountain Waterjet este doar una dintre micile firme care își pot da drumul grație gălăgiosului de Donald Trump. De fapt, din site-ul lor se poate observa multitudinea de servicii ce erau deja oferite în sfera pieselor și lucrărilor care au la bază waterjet-ul. Compania localizată în Colorado este doar unul dintre sutele de exemple. Să mai spunem, tot în industria auto, de Milko Waterjet din Huntington Beach California.
Nu e mai puțin adevărat că de taxele vamale piperate impuse importurilor din oțel și aluminiu profită și alte firme, mai toate fiind utilizatoare de înaltă tehnologie. Să pomenim de Maximum Industries care folosește tăierea cu jet de apă sub presiune în producerea de piese și subansamble pentru industria aerospațială. Și exemplele pot continua la nesfârșit…
Cu titlu de informație, să spunem două cuvinte și despre firmele de construcții cu capital turcesc din SUA, acestea fiind consumatoare a aproape o treime din metalele exportate de Turcia. Ele nu vor mai beneficia de prețuri competitive, dar aspectul este mai puțin relevant pentru industria prelucrătoare care folosește waterjet-ul.
Marea ceartă dintre SUA și Turcia se datorează și apropierii tot mai insistente și mai vizibile a turcilor către Rusia lui Putin. Nu este un secret că americanii îi socot drept trădători pe supușii lui Erdogan. Astfel, americanii o să-și mute foarte probabil baza militară de la Incirlik. Pe care o vor muta unde? Cel mai probabil în România, la Mihail Kogălniceanu.
Veți spune, bine și ce legătură are asta cu piesele obținute prin înaltă tehnologie, respectiv prin fiber laser sau tăiere cu jet de apă? Probabil că în cazul nostru nici nu are vreo legătură și nicio idee de viitor, căci suntem cunoscuți drept instabili fiscal, nu avem nicio predictibilitate, n-avem infrastructură… Toate astea ne-ar fi fost necesare căci, se știe, acolo unde există protecție militară acolo apar și investițiile.
În România însă, predominante sunt alte chestiuni, nicidecum autostrăzi sau legislație stabilă. Ca să nu mai vorbim de mediu curat și cât mai puțin afectat de corupție. Așadar, cel mai probabil, iarăși vom privi cum se mai irosesc niște șanse.
Altfel, de ce n-am deveni noi mari producători de piese auto obținute prin waterjet!?