Easycut vine în întâmpinarea celor care au nevoie de piese cu caracter de unicat, piese de schimb ce se pot produce cu ajutorul tehnologiei waterjet (de tăiere cu jet de apă sub presiune). Dacă aveți în vedere și posibilitatea noastră de a tăia cu fiber laser, realizați că potențialul oferit este deosebit.
Ne referim desigur la acele piese sau componente pe care producția industrială în înțelesul ei comun nu le mai oferă. Sau oferta de pe piață este mai costisitoare decât proiectarea și execuția unei piese noi.
Realizarea de piese de schimb noi pentru mașini vechi este așadar ceea ce aduce în prim plan pe cei care folosesc tehnologii moderne de debitare a materialelor.
Aveți o mașină de epocă și vi s-a stricat ceva la ea. Evident, când spunem mașină de epocă ne referim la ceva care nu se mai fabrică de multișor. Iar faptul că se strică nu poate fi o noutate, mai ales dacă locuiți în România, unde din cauza drumurilor se strică inclusiv mașinile noi. Și, desigur, dacă sunteți atenți la știri, se strică și drumurile, proaspăt făcute. Nu e neobișnuit faptul că pe o autostradă se circulă câteva luni apoi vine o ploaie mai zdravănă și gata cu asfaltul.
Debitarea materialelor cu mașini waterjet din familia OMAX are un larg câmp de acțiune în sfera pieselor de schimb. Aceluia care caută pe internet o piesă de schimb pentru mașina sa, pe care nu se îndură să o dea la „Rabla” din motive adesea sentimentale, îi este aproape imposibil să nu găsească un site cu oferte de pe stoc sau la comandă. Se găsesc oferte cam pentru toate tipurile de mașini.
În România funcționează însă cu succes partea cu piese din schrot-urile care cunosc o dezvoltare remarcabilă. Schrot-urile sunt depozitele unde se găsește aproape orice dar acest lucru nu oferă exclusivitate şi garanţie pentru piese de schimb de calitate. Dezvoltarea (re)proiectării și producției cu tehnologiile de waterjet sau fiber laser este o tendință care la noi se află în stadiu incipient. Spre deosebire de țările din Vestul Europei sau de peste Ocean.
Ca să puteţi spune că aveţi o maşină istorică trebuie să îndepliniţi o principală condiţie: pentru automobilul pe care îl deţineţi să aveţi un atestat de vehicul istoric. Condiţiile de obţinere a acestuia sunt în general obiective şi ţin de elemente clare. Un vehicul va fi istoric dacă de la producţia acestuia au trecut cel puţin 30 de ani, în sensul că de atunci nu s-a mai realizat nicio mașină cu acele caracteristici tehnice. În aceste condiţii, noţiunea de automobilul de epocă are deja alte sensuri, mașinile de epocă sunt mai profunde dacă vreți, ele aparțin mai degrabă perioadei de început a istoriei atomobilelor.
Bătrânele Dacii 1300 de exemplu sunt deja „istorice” cu acte în regulă. Dar și altele mai vechi și mai puțin cunoscute generației milenium, vechile Opeluri, Gordini sau Renault 16, ca să vorbim de cele mai circulate pe la noi. Sau binecunoscutele Moskvich, Trabant sau Wartburg. În fine, ideea este că o mașină din această gamă intră destul de ușor în categoria de istorice. Certificatul se eliberează de către Retromobil Club România, un fel de subsidiară pentru Federația Internațională a Vehiculelor Istorice.
Faptul că dețineți o astfel de mașină (pentru care vă oferim tot sprijinul în producția de piese obținute cu waterjet) nu înseamnă că veți și putea circula cu ea. Pentru asta mai trebuie să treceți de Registrul Auto Român, care va trece în CIV-ul mașinii și mențiunea de vehicul istoric, dar deja este o altă poveste.
În SUA se practică în mod frecvent un astfel de business, respectiv acela de reproiectare/producere a unei piese pentru mașini. Nu neapărat istorice, ci chiar și prototipuri sau mașinui de curse. Piesele obținute la mașina de tăiere cu jet de apă sub presiune sau/și cu fiber laser-ul sunt, de exemplu, caracteristice companiilor de genul „Milco Waterjet” din Los Angeles. Însă nu numai ei, în Occident sunt numeroase firmele care se ocupă doar de producția pieselor prin tehnologia waterjet.
Milco s-a înființat în 1994 și încă de atunci și-a propus să folosească mașina de tăiat cu jet de apă sub presiune. Au și ei tot OMAX. Apoi, spre deosebire de România (este dificil totuși de explicat de ce în discuțiile noastre ne comparăm mereu cu SUA dar nu procedăm ca acolo) mentalitatea consumatorului industrial este oarecum diferită. Adică acolo se preferă substanțial o piesă de schimb nouă, iar piesele de schimb din marile parcuri de dezasamblare auto au statut de suvenir.
Ce se produce la Milco? Vă prezentăm o enumerare sumară a posibilităților lor curente. Ca și ale noastre dealtfel.
Materialele uzuale pe care au capacitatea de a le prelucra cei de la Milco sunt de la fibră de carbon și cauciuc la cele mai înalt aliate oțeluri. După cum puteți observa, aceleași pe care le prelucrează și EasyCut. Practic, nu este limită.
Automobilele istorice, și cu atât mai mult de epocă, au costuri de întreținere care pot ajunge la sume considerabile. Prețul revitalizării unei mașini va fi întotdeauna un element hotărâtor în prelungirea duratei de viață sau de exploatare a unui mecanism. Ori, în aceste condiții, s-ar putea pune întrebarea de ce apelarea la procedeele de debitare cu jet de apă sub presiune în ceea ce privește producția pieselor de schimb, în România, se face încă destul de timid?
Un posibil răspuns ar putea fi cel legat de mentalitate, de cultura muncii, de informație și de tipul de informație accesată de public. Iar de la acest fundament de poate raționa și mai departe. Consumatorul occidental are interes să-și conserve mașina de acum 40 de ani, fie și pentru simplul motiv că aceasta reprezintă un fragment de trecut. A se vedea seria de emisiuni prezentate de Discovery, cele care se referă la restaurarea mașinilor clasice. Iar clasic nu înseamnă neapărat o mașină din 1920.
Pentru români, restaurarea unei mașini clasice este mai mult o aventură costisitoare. De prea puține ori un motiv de bucurie și de satisfacție. De ce? Este suficient să priviți în jur, veți găsi singuri răspunsul, apoi să încercați să înțelegeți că occidentalul nu se gândește la șoseaua din oraș ca la o corvoadă cu gropi. El a scăpat de asta, demult…