O bicicletă cu piese realizate prin taiere cu jet de apa!? Ce sens ar avea, la ce bun, de ce să mai inventăm odată bicicleta!? Este la fel ca în vechile poante cu inventatul apei calde sau cu cel care a creat mersul pe jos. Si totusi, o bicicletă cu piese care au fost debitate cu jet de apa sub presiune există, iar ele sunt utile tocmai pentru că sunt deosebite. Nu te ungi de ulei cand îți pică lanțul. De fapt prin acest lucru se remarca bicicleta despre care vorbim în textul de față: nu te poți murdări decât dacă eventual te trântești cu ea pe jos, prin noroi…
Bicicleta fără lanț există, cu siguranță, și nu una ci mai multe. Bicicleta despre care vorbim este însă deosebită. Are piese confecționate cu o extraordinară precizie. Așa cum doar prin taiere cu jet de apa sub presiune se poate realiza.
De la inventarea primei biciclete, oarecum diferită de aspectul ei de azi, au trecut două sute de ani. Baronul german Karl Dreis, în 1817, când și-a brevetat invenția, nici nu putea bănui că un tânăr inginer din New York îi va aduce o îmbunătățire semnificativă. Christian Moore va realiza pinioanele și foia de antrenare din aluminiu debitat prin taiere cu jet de apa. Era, cu siguranță, și imposibil de a bănui această tehnică.
Vă reamintim, water jet cutting-ul a apărut la modul serios abia pe la începutul anilor 1930. Chiar dacă, la modul teoretic, despre taiere cu jet de apa se vorbea si in Rusia sfarsitul secolului XIX, dar numai principial si doar in aplicatii miniere.
Unul din marile inconveniente ale bicicletei clasice, asa cum o stim noi astazi, deriva insa din exploatarea ei. De fapt, daca o bicicleta nu este bine intretinuta si reglata, una din cele mai frecvente neplăceri este căderea lanțului. Și, atunci, în timp ce-l punem la loc pe pinioane, ne murdărim de ulei și praf îmbâcsit de culoarea neagră. Ori, tocmai asupra acestui aspect a lucrat inginerul mecanic Christian Moore, specialist în taiere cu jet de apa sub presiune. El este puternic implicat în aspecte ale cercetării din domeniul debitarii materialelor.
Americanul a înlocuit lanțul clasic cu zale și a folosit o curea de transmisie. Poate că nu oferă atât de multă rezistență în timp ca un lanț din metal, dar cu siguranță este mai ieftin și mai comod în exploatare.
Christian Moore a confecționat foaia de transmisie prin taiere cu jet de apa sub presiune. La fel și pinioanele. Apoi, după montarea intregului ansamblu, a rezultat un mecanism pe care și domnișoarele-l pot folosi. Și întreține…
Ideea tânărului a venit impulsionată de amintirile din copilărie. Pe atunci, când hoinărea cu bicicleta, de multe ori venea acasă murdar de uleiul de pe lanț. Și de fiecare dată era certat de către mama sa….
Ca să vedeți la ce poate duce o mamă furioasă, o bicicletă căreia-i sare lanțul și o instalatie de taiere cu jet de apa…